Who is gonna stop me on the road to success?

Före och efter bild. Översta: 2012. Nedersta: 2013. Nästan exakt ett år sedan emellan bilderna. 
 
På en skala 1-5 ligger Bifrost numera på en -3. 5:an är för fet och 1 är för mager. Så i detta läge är 3:an "normal" så -3 är alltså mer än bra för att vara Bifrost.
 
Fick mycket beröm över mitt arbete att få ner honom i vikt och få honom i en fin kroppsform. Allt Johánn har sagt till mig idag håller jag med honom till fullo. T.ex där han sa att Bifrost har potential till att komma upp på en 7.5 i tölten (skala 5-10) men att av honom får man absolut ingenting gratis. Sedan säger han att för att komma dit jag vill så måste jag väcka honom mera, få honom kvickare för hjälperna och hela tiden ha energin som gör att han inte kan fuska. 
 
Han säger så himla mycket bra saker som jag kanske inte har hjälp av till just Bifrost men till andra hästar jag rider på eller kommer rida på. Sugit in alla ord som en svamp och hoppas att natten bearbetar allting. 
 
- Hästen blir vad man gör den till
- En häst är aldrig för ung till att lyssna
 
Hade en fråga i brevet jag skrev till honom om pass. "Är det sant att en 5-gångare får bättre tölt, gångarter över lag om man lägger den i pass?"
 
Han besvarade den lite halvt. Det är både ja och nej då det beror på vilken typ av häst det är. Som i Bifrosts läge så bli tölten bättre ju fortare det går och det visar han när jag gör en passläggning. Då har jag fått upp galoppen och fångar upp honom genom obalans och drivning och då kommer den ökade tölten. Det finns teorier om att en 5- gångare måste läggas i pass för att kunna sträcka ut sig själv i sina "naturliga" gångarter. Den studien gäller inte alla som don säger. Ingen häst är den andra lik och det är de ryttaren själv måste känna efter hur den är och vad som skulle kunna bli bättre.
 
Jag måste lära mig att ge oss själva utmaningar, vara tuffare och hela tiden se till att utveckla vår träning. 
 
Jag är iallafall lättad över att det var positiva saker han sade till mig. Nu kan jag andas ut för det värsta är faktiskt över. Nu ska jag bara se till att rida

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0