Min kurshelg

Ännu en kurshelg för Johann Fridgeirsson är över. Bifrost har utvecklats otroligt mycket sedan förra gången och det känns som att nu är vi påväg i rätt spår. Det viktigaste för mig när jag rider för en tränare är att dom tror på ekipaget, vilket Johann är väldigt bra på. Bifrost kan inte bli världsbäst, men han kan bli betydligt bättre och starkare. Han har följt Bifrost jättelänge och vet hur han fungerar. Det Bifrost måste tränas på är att tänka framåt. Det jag måste träna på är att inte ge upp så lätt, rida honom energiskt och bibehålla energin hela tiden. Det är mycket småfix men har lärt mig otroligt mycket denna helg. Från teorin skrev jag ner lite punkter jag måste tänka på mer: 

- Var medveten om dina brister och förbättra. Det är lätt hänt att man är medveten, men man förbättrar aldrig. 

- Dina brister påverkar hästen, så förbättrar du inte dina brister så kommer hästen inte utvecklas ytterligare. 

- Saknar hästen vilja och du är den som ger upp för tidigt eller skjuter fram problem tills morgondagens ridpass så blir hästen aldrig bättre. 

- Sluta aldrig med din uppgift förens du fått igenom den. 

- Kom ihåg om du får passtakt, hitta balansen. Rid rakt framåt in i båda tyglar. 

- Skjut ej fram arbetet! 

En sådan här kurs är otroligt nyttig, man blir påmind över vad som är viktigt, vad man behöver träna på och man börjar tänka igen. Man får mer motivation och kommer på allt mer brister som påverkar hästen. Jag är helnöjd med min helg och det är nog Bifrost också. Träningsvärk från döden har nog vi båda. Nu ska jag göra ett träningsschema för mig och hästen. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0